Ett företag som kan allt det du behöver veta om modern

kommunikations-teknik.

 

Fråga oss

-

Vi vet!

 maxicom-logo copy

Företaget Kontakt Produkter Strålningsrisker Fyndavdelning Hälsa o politik

 


24 juli-22

 

Varje gång jag tankar vår Hyundai i40 Blue dieselbil 2012 års modell i Ulricehamn så tittar jag leende på Teslas laddstation som ligger bredvid.

Ofta står ganska många Tesla där i 30-75 minuter för "tankning" (har sett samma bilar där när jag passerat senare). Om man laddar sin Tesla hemma via ett vanligt eluttag så kan det ta upp till ett par dygn för att fylla batteriet. Hur är det möjligt att alla dessa Teslaägare låtit sig luras att köpa en elbil?

Vi brukar köra ca 130 mil mellan tankningarna och då har vi bränsle för ytterligare ca 10 mil kvar i tanken, även på vintern (tanken rymmer 70 liter, bilen drar i snitt 0,47 liter per mil, jag har kartlagt varenda tankning sedan den var ny, har hittills gått 25000 mil).

En Teslaägare kan köra ca 30-50 mil på en laddning (på sommaren), beroende av modell. Men då är det tomt i batteriet, så det troliga är att man kör kanske max 25-35 mil innan det är dags att ladda. Dessutom rekommenderas en Tesla-ägare att inte ladda mer än 80%, för det sliter mer på batteriet. Det är inte så tätt mellan Teslas snabbladdningsstationer, så det troliga är också att man laddar hemma.

Men denna inlaga handlar inte om antal mil eller laddtimmar, det handlar om livet! Livet för barn och arbetare i koboltgruvor i Afrika, hur många elbilsägare har en aning om vad deras val av bil ställer till med?

Se denna film eller läs denna text ur filmen.



Tillhör du dem som låtit dig påverkas av klimathysterikerna och tror att elbilar är till fördel för miljön och klimatet? Då är du grundlurad! Se denna länk, där bilindustrin gjort beräkningar om den elbil man själv tillverkar och säljer.

Se denna länk!



Ur fantasin

 

Jag drömde att vi lever i en värld där det bara finns elbilar!

Men så dyker det upp en ny uppfinning, en lika bekväm och funktionell bil men med en förbränningsmotor. Denna nya bil kostar bara hälften mot befintliga elbilar, den laddas med flytande bränsle som gör att den kan färdas i över 130 mil

på en tankning och tankningen tar mindre än en tjugondel av tiden det tar att ladda elbilen. Får man slut på bränsle i ödemarken kan man ha med sig en extra dunk med bränsle att fylla på med.

Den nya bilen väger bara hälften av elbilens vikt, den är avsevärt billigare och enklare att serva och den sliter mycket mindre på vägarna och däcken. Den kan

bogseras efter andra bilar om det råkat bli något fel på den, och den klarar att bogsera både andra bilar och husvagnar.

Den tål alla väder och den går att släcka med vatten om den skulle råka ta eld. Den behöver inga sällsynta icke förnybara jordartsmetaller i tillverkningen och den byggs med mindre mängd stål och andra material än vad som åtgår till elbilen.

Den behöver inte nyttja barnarbete i gruvor för framtagning av råvaror till tillverkningen. Tänk dig vilken succé det skulle bli och vilken efterfrågan den skulle få! Alla skulle vilja ha en sådan bil! Men tyvärr var det bara en dröm!

 

Dröm-Kalle


15 maj-23

Bluffen med reduktionsplikt! Här får du veta sanningen om galenskapen med reduktionsplikt, som inte har ett dugg med klimatförbättring att göra, det är precis tvärt om! Helheten med denna "plikt", utgör en större miljöförstöring än om vi totalt lät bli denna inblandning i fordonsbränsle. Att hämta slakteriavfall från Brasilien för att sedan i Lysekil pressa ut fettet och blanda det i bilbränslet kan väl inte vara "miljövänligt. Bilen går och mår sämre, drar mer bränsle och om bilen får stå en längre tid så växer bakterier i bränslet och bildar en seg massa, kan bli dyrt att rengjöra hela bränslesystemet i en husbil som stått orörd ett halvår.

Mp är största pådrivaren av denna galenskap (som bara innebär större kostnader för bilägaren), vilket är till stor glädje för sossarna, som ser möjligheten att beskatta den lättlurade svensken ännu mera. Det är bara högre skatter som ligger till grund för "reduktionsplikten" och det kommer inom kort att ställas politiska krav på ökad reduktionsplikt, allt för att ta in högre skatter!

Reduktionsplikt finns inte i andra EU-länder, men många länder har någon form av tillsats i bränslet, alltid lurar det någon att det är bra för "klimatet"!

Lyssna i denna länk!


31 maj -23

Alla förstår ju att om det inte handlar om en "klimatkris", då är satsningen på t ex elbilar också en bluff. Sanningen är att elbilar troligen utgör en större miljöbov än bensin och dieselbilar och sanningen är att det inte kommer att varken finnas el till dessa bilar och inte heller råvaror till att tillverka dem i framtiden. Men innan allmänheten har fattat detta så låter sig en del övertygas om sin egen miljögodhet och köper dessa dyra och onödiga fordon! Det blir inte så "kul" när elpriserna höjs till 8-10 kr/kWh i laddstationerna. Vad elbilsägarna inte förstår är att om bensin- och dieselbilar blir förbjudna så kan inte staten ta in dessa gigantiska skatter på dessa bilar. Det blir då elbilsägarna som får betala, registrering i form av kilometerräknare så som en gång fanns på alla dieselbilar, någon måste betala!

Se denna länk för mer info om miljöproblem med elbilar!


27 juni -23

För att fira min 80-årsdag nästa år så har jag redan nu köpt mig en liten present, så här ser den ut:

Men en sådan "klimatförstörare" ses inte med blida ögon från vänsterhåll, att  däremot satsa på en 2,5 tons SUV som går på batteri är däremot helt godkänt! Jag räknar med att få den repad och eller punkterad vid parkering utanför de hotell vi kanske övernattar på framöver.

Men för att ha något att sätta i händerna på gaphalsarna som inte tål att en gammal gubbe har lite kul på ålderns höst så gjorde jag ett A4-informationsblad som jag kan dela ut till dem som protesterar högljutt när jag och frugan cruisar fram på stadens gator.

Så här blev bladet! 


22 aug -24

 

För dig som är intresserad av bilar och kommande teknik!

Är detta slutet för elbilar? Ja, så säger en av de högsta cheferna hos Toyota, när de presenterar bilen som går på vatten! Utvecklingen har kommit långt hos Toyota, när det gäller miljövänligare fordon än bensin, diesel och batteridrivna bilar. I denna ganska långa video får du förklaringar på den nya tekniken, som bygger på modifierad vätgasteknik. En snar framtid får visa om Toyotas satsning blir verklighet för allmänheten.

Här är videon! 31 min. Du kan ställa in svensk textremsa vid behov.

Många biltillverkare går på samma linje, vattenmotor är i ropet över hela världen nu! Till och med Elon Musk beskriver att nästa generation Tesla kommer att ha en vattenmotor, inte batterier. Vi får väl se....

Se denna video. 46 min.


4 sept-24

Slutet för elbilar?

Senaste om vattenmotorfordon, döden för elbilar (snacka om felsatsning med alla dessa batterifabriker mm om detta blir verklighet). 2027 räknar Ford med att ha vattenmotorfordon till försäljning. Det är Ford, GM och Toyota som först lämnar elbilssatsningen, övriga kommer säkerligen att hänga på. Vad ska vi göra med alla laddstolpar sedan, när det är en vattenslang vi behöver efter vägarna?

Video här!

 

I går

Video här!

För två veckor sedan

Video här!

 

För tre veckor sedan

Video här!

 

För en månad sedan, även Porsche och JEEP hänger med

Video här!

 

För en månad sedan

Video här!

 

För en månads sedan

Video här!

 

För två månader sedan

Video här!

Dessa biltillverkare har nu förstått att de blivit lurade av "klimatmaffian"! När det kostar t ex Ford ca 400 000 kronor i förlust för varje elbil de säljer, då måste de slå till bromsarna i produktionen! Att en elbil inte är miljövänlig står helt klart när man förstår att t ex vikten på en sådan kan uppgå till 2,5 ton, slitaget på däck och vägar är mer än dubbelt mot en standard dieselbil, vilket ger mer damm av gummi och asfalt som vi andas in, är det miljövänligt?

Den elektricitet som behövs till laddning finns inte, om alla fordon ska drivas med el! Då blir det till att starta gas och kolkraftverk i massor över hela världen, är det miljövänligt?

Ofta ser man en ensam förare som framför sin SUV i storstadsmiljö, alltså upp till 2,5 tons fordon för att förflytta en person på 80 kg, är det miljötänk bakom detta?

Batterier, ända från barnarbete i gruvor i U-länder, till själva tillverkningen i fabriker, skördar många människoliv (t ex i fabriken Northvolt har vi nyss fått erfara), det är en katastrof för de inblandade av stora mått.

Att sedan en brinnande elbil inte går att släcka, att t ex dörrarna inte går att öppna om elen försvinner vid en krock eller brand, är ytterligare bevis för galenskapen med elbilar! Därför har redan vissa rederier förbjudit elbilar på färjor, de är för farliga!

Volkswagens tekniker har räknat ut att den minsta av deras elbilar i jämförelse med deras minsta bensinbil måste köras mer än 20 000 mil innan de kommit ner till den miljönivå som bensinbilen håller, då allt är inräknat. Vid 20 000 mil kanske det är dags att byta batteriet, vilket innebär att elbilen aldrig kommer ner på samma nivåer miljömässigt som bensinbilen. Om det då gäller en stor elbil....

Nypriset på elbilar är vanligtvis två till fyra gånger så högt, jämfört med en standard dieselbil och värdeminskningen är mångdubbelt större för elbilar. Vi ser det på begagnatmarknaden, att priserna sänks gång efter annan på begagnade elbilar, ingen vill köpa dessa! Vad händer med uttjänta batterier? Ska de hamna på "tippen" eller går det att destruera och återanvända vissa delar? Ingen vet!

Är statliga bidrag till elbilsköpare en bra metod för att byta ut gamla bilar? När politikerna aviserade att den som köpte en elbil och skrotade sin gamla bil skulle få 70 000:- i bidrag så höjde bilhandlarna samma dag priset på elbilar med 70 000:-, kunden fick inte en krona av bidraget! Det är så det går till med de flesta tillfälliga bidrag.


23 maj -25

Köper du en elbil i dag så är den troligen värdelös redan år 2030, se denna länk!


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

Köp inte grisen

i säcken,

vi har  kunskap

för att

ge dig goda råd

               

                         

 

zodiac proline m

 

 

 

 

tk2170

gp388

gp340sprc5a2

 

 

 

 

 

                                         

cagogaqp

 

 

 

 

 

 

 

kenwood_tk7160           

freetalk_flex_01_90 1012

30265_2