Slutet för elbilar?
Senaste om vattenmotorfordon, döden för elbilar (snacka om felsatsning med alla dessa batterifabriker mm om detta blir verklighet). 2027 räknar Ford med att ha vattenmotorfordon till försäljning. Det är Ford, GM och Toyota som först lämnar elbilssatsningen, övriga kommer säkerligen att hänga på. Vad ska vi göra med alla laddstolpar sedan, när det är en vattenslang vi behöver efter vägarna?
Video här!
I går
Video här!
För två veckor sedan
Video här!
För tre veckor sedan
Video här!
För en månad sedan, även Porsche och JEEP hänger med
Video här!
För en månad sedan
Video här!
För en månads sedan
Video här!
För två månader sedan
Video här!
Dessa biltillverkare har nu förstått att de blivit lurade av "klimatmaffian"! När det kostar t ex Ford ca 400 000 kronor i förlust för varje elbil de säljer, då måste de slå till bromsarna i produktionen! Att en elbil inte är miljövänlig står helt klart när man förstår att t ex vikten på en sådan kan uppgå till 2,5 ton, slitaget på däck och vägar är mer än dubbelt mot en standard dieselbil, vilket ger mer damm av gummi och asfalt som vi andas in, är det miljövänligt?
Den elektricitet som behövs till laddning finns inte, om alla fordon ska drivas med el! Då blir det till att starta gas och kolkraftverk i massor över hela världen, är det miljövänligt?
Ofta ser man en ensam förare som framför sin SUV i storstadsmiljö, alltså upp till 2,5 tons fordon för att förflytta en person på 80 kg, är det miljötänk bakom detta?
Batterier, ända från barnarbete i gruvor i U-länder, till själva tillverkningen i fabriker, skördar många människoliv (t ex i fabriken Northvolt har vi nyss fått erfara), det är en katastrof för de inblandade av stora mått.
Att sedan en brinnande elbil inte går att släcka, att t ex dörrarna inte går att öppna om elen försvinner vid en krock eller brand, är ytterligare bevis för galensapen med elbilar! Därför har redan vissa rederier förbjudit elbilar på färjor, de är för farliga!
Volkswagens tekniker har räknat ut att den minsta av deras elbilar i jämförelse med deras minsta bensinbil måste köras mer än 20 000 mil innan de kommit ner till den miljönivå som bensinbilen håller, då allt är inräknat. Vid 20 000 mil kanske det är dags att byta batteriet, vilket innebär att elbilen aldrig kommer ner på samma nivår miljömässigt som bensinbilen. Om det då gäller en stor elbil....
Nypriset på elbilar är vanligtvis två till fyra gånger så högt, jämfört med en standard dieselbil och värdeminskningen är mångdubbelt större för elbilar. Vi ser det på begagnatmarknaden, att priserna sänks gång efter annan på begagnade elbilar, ingen vill köpa dessa! Vad händer med uttjänta batterier? Ska de hamna på "tippen" eller går det att destruera och återanvända vissa delar? Ingen vet!
Är statliga bidrag till elbilsköpare en bra metod för att byta ut gamla bilar? När politikerna aviserade att den som köpte en elbil och skrotade sin gamla bil skulle få 70 000:- i bidrag så höjde bilhandlarna samma dag priset på elbilar med 70 000:-, kunden fick inte en krona av bidraget! Det är så det går till med de flesta tillfälliga bidrag.
Det är verkligen hög tid att byta ut våra beslutande makthavare, de är oförmögna att förstå vad de ställer till med!